måndag 19 april 2010

Allt förändras..

Inget i livet är bestående, både på gott och ont. Ibland skulle jag bara vilja stanna tiden och ha kvar ögonblicket eller det stadiet i livet man befinner sig. Men jag borde sluta leva i dåtiden, jag borde sluta hålla ett järngrepp om det som måste förändras. Jag borde leva och lära, allt förändras det är bara att acceptera det. Jag ska se möjligheter istället för hinder. Jag ska hänga med i livets berg och dalbana, jag ska inte ligga två steg bakom hela tiden. Om jag lever i dåtiden kommer verkligheten hinna ifatt mig. Då kommer jag ångra att jag inte såg alla möjligheter jag hade utan att göra någonting åt det. Det här med att inse att inget är bestående utan att saker måste förändras tror jag har lite med att växa upp, mogna som person. Det kan inte vara för alltid som när man var ett litet barn och man inte hade några bekymmer att tänka på man var tryggt skyddad av sina föräldrar och man behövde bara leva och resten skulle sköta sig. Ibland så kan jag drömma mig tillbaka när jag leker med mina småakusiner och har bara frågan, vad ska jag göra för roligt idag? Vi måste alla växa upp både för oss själva men även för den kommande generationen. Många är vi nog rädda för hur vår framtid kommer att bli, det är ingen som vet därför ska man leva i nuet och göra de val man tror är rätt för en. Ibland väljer man fel, ibland väljer man rätt. Hela livet går ut på att lära sig. Från början var vi alla en tom korg men med tiden samlar vi alla på oss olika erfarenheter. Dessa olika erfarenhet och upplevelser gör att vi växer som människor. Vi utvecklas. Jag har länge trott att jag har kunnat stänga in mig i en bubbla för att skydda mig från alla förändringar. Men jag har bara missgynnat mig själv. Jag måste låta mig utvecklas det är den enda rättvisa jag kan göra gentemot mig själv. Förra året känner jag själv att jag själv har utvecklats som människa. Det har skett förändringar i mitt liv. Jag var först rädd för att möta världen, men först när jag mötte den insåg jag att den inte var så farlig. I år är det ett nytt år och jag vet att det kommer att komma många nya utmaningar i mitt liv. Kanske de största jag har stött på hittills i livet. Men jag ska klara av dem också. Jag ska inte var rädd, jag ska vara modig. Jag ska inte stänga in mig själv, jag ska öppna upp mig själv. Jag ska inte skapa hinder, jag ska skapa möjligheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar